Det är inte bara för personer med ASD realtioner blir svåra. Det finns egentligen inga regler för hur man får till det perfekta förhållandet. Man kan läsa alla böcker det finns i ämnet, se alla dokumentärer och gå på alla kurser men det förändrar inte det faktum att ett förhållande består av två helt olika individer som ska leva tillsammans. Eftersom att jag är gift blir det naturligt för mig att ofta analysera och tänka på förhållanden. Detta kommer nog att synas ganska mycket i den här bloggen.



Jag har hört att många med ASD långt inne har en dröm om att deras framtida partner också ska ha ASD. Tron är att om båda parterna har samma sätt att tänka blir livet enklare. Visst, det är väl på ett sätt så. Jag har själv haft relationer med killar som har ASD. Fördelen var att det var aningen kravlöst. Det fanns t.ex. inga regler på att man skulle hålla kontakten hela tiden eller att man var tvungen att stanna och kela efter sex. Men nackdelen var att även personer med ASD har personligheter. Vi är inga robotar som kommer färdigprogrammerade ut ur en fabrik med samma tankar och idéer. (Något som många NT's fördomsfullt ibland verkar tro...) 

Självklart finns det ju inget som säger att man inte kan hitta en partner som har ASD och delar ens tankar och idéer. Men jag tycker inte att det är något man ska sträva efter att finna. Jag tycker egentligen inte att man ska sträva efter att finna någon alls. Kärlek hittar en när man minst anar det, och kärlek ser oftast inte ut som man först har tänkt sig.